måndag 30 maj 2011

Henna

Jaha jag hittade en burk med henna i badrumsskåpet när jag städade .. är ganska säker på att det var den här hennan som sög bananröv men vad ska man göra när man han 5cm utväxt .. gäller att inte vara picky då ..

Om det sen ser skitfult ut så är det bara att snällt beställa från helenas henna och få lite bra henna istället ^^ men inte som att gammal henna gör någon skada, blir bara lite mindre färgstarkt.

Mina hennarecept varierar rätt kraftigt, jag häller i lite allt möjligt som jag har hemma, och jag häller bara på, mäter aldrig, så måtten är uppskattningsvis men en yoghurtkonsistens är målet.

dagens recept blev:

1burk henna(typ .. 100g? egentligen ska man ha 2-300g till axellångt hår)
3-4 dl varmt vatten(från vattenkokaren)
½dl olja
1dl äppelcidervinäger
½-1dl paprikapulver
1 ägg
lite rödvin (kanske typ .. ½dl det med)
sen hällde jag bara på med olja och ÄCV tills jag fick den konsistensen jag ville ha, men häll med måtta om du redan har haft i all henna, för blir det för rinnigt så blir det jävligt kivigt att gegga i det sen, men se till att det inte är torrt för då kommer det inte vilja stanna i håret och du kommer få ett flammigt resultat. och använd inte metallgrejer när du blandar, jag brukar ha plastskål och träsked. Sen låter du det stå(vissa säger varmt, andra säger i kylskåpet) i ca 24 timmar, eller så många timmar du orkar vänta, men 24 är bäst för då hinner den släppa mest färg, har du massa bråttom så kan du ställa in hennan i ugnen på 45 grader i 1 timma(den får INTE koka)

Vet däremot inte om hennan blir lika bra då, för jag har inte testat båda metoderna med samma märke men det är en nödlösning om man inte har tid att låta den stå.

Sen är det bara att gegga järnet! Har inga som helst tips när det gäller att applicera på sig själv annat än att gärna ha en spegel så att du kan se din nacke, dela upp håret i partier och lägg på TJOCKA lager med henna på och se till att allt hår får henna på sig, och det är svårt för så fort du får henna på topparna så kommer de vilja limma ihop sig och då kan det vara svårt att komma åt botten, om man inte är okej med att slita isär topparna, så försök så gott du kan att se till att gå från nacken och uppåt, och från botten och utåt. Men det bästa är att hitta en kompis med barnasinnet i behåll som tycker det är kul att leka med geggamojja och har förmågan att färga hår ditt utan att färga hela ditt ansikte, öron och nacke.

Sen är det bara att vira plast och sen gärna en handduk(jag använder min gamla pallesjal) runt skallen så att det håller sig varmt och fuktigt därinne, för som alla andra färger så slutar det verka speciellt mycket om det torkar .. jag brukar sitta minst två timmar och på mitt sönderblekta/ljusorangea hår så blir det då en djup kopparton(se: mörk morot) men har man brunare hår så ska det bli rödare(henna är sjukt individuellt, massa olika saker kvalitet på hennan och håret, tid, recept påverkar resultatet) och vill man ha brunt så är det bara att blanda i lite indígo(som dock ska användas dirr efter blandning, inte stå som henna)

Sist men inte minst så bör du inte tvätta håret de första tre dagarna efter du har hennat det för att henna fortsätter oxidera(färga) ungefär så länge efter färgning, det innebär helt enkelt att håret blir lite mörkare, får lite mer djup i färgen osv de första två-tre dagarna efter färgning, och du kommer lukta mycket typ .. hö och nypon i håret så länge det oxiderar, jag tycker det luktar jättemysigt, andra tycker inte det, men då kan man blanda i lite eterisk olja i smeten så hjälper det.

och pallar du inte med denna process eller grämer dig över att utnyttja dina vänner så gå till närmsta hennafrisör(mig? ;) ) så behöver du för en billig peng(iallafall hos mig) bara sitta där och dricka kaffe(eller te.. eller öl), snacka skit och bli snygg i håret ;)

herregud .. reklam .. vad har hänt med mig egentligen.. menmen en timme kvar på hennan .. så jag ska väl .. kolla på south park.
Hoppas alla har sett de nya avsnitten, man lever inte på riktigt innan man sett crackbaby basketball

Inga kommentarer: