onsdag 7 september 2011

Dina Tha Chef

Justja! Jag har ju gått och blivit en veganaktig typ på senaste tiden också, det hade jag minsann glömt att nämna, även fast jag ju berättade om bra mat mässan, men endå.

Den här gången känns det rätt och lätt, I am the master of my own kylskåp, köper min egen mat och har en fantastisk skolmatsal som kirrar skitgod mjölk och glutenfri vegetarisk mat åt mig, fett nice säger jag bara! Undrarns om man skulle kunna kräva att få raw food i skolan, antagligen inte gissar jag men fan va coolt det skulle vara.. tänkte iallafall att det var lättare för alla om jag bara hoppade på samma käk som min kompis redan käkar, verkar inte finnas någon helvegan på skolan och jag käkar ju fortfarande ägg(ovo-vegan som det så fint heter) så ja, så fick det bli.. också har jag ju upptäckt att min mage mår sjukt mycket bättre om jag inte äter gluten så glutenfritt i da shit nu..

Är sjukt pepp.. fast sjukt opepp samtidigt..orkar inte åka och handla, har så lite pengar kvar och det bara regnar och regnar i den här jävla staden.

Ska fortsätta mumsa ägg dock som sagt, mysiga när..kläckta?(producerade är ett äckligt ord) hönsen-får-springa-runt-på-gården-ägg^^ tills jag skaffar en egen gård med mina egna höns som springer runt och myser iallafall..

Men okej så jag tänkte bidra med ett recept på en vildgryta(som viltgryta fast med sojakött, görgott) direkt snodd från boken "djurens rätts bästa recept" som jag förövrigt inte äger, men det står så på lappen som de delade ut på Bra mat mässan

2½ Dl sojabitar(mina är från goodstore som tydligen finns i stockholm om jag inte minns helt tokigt, men det finns en webbshop, jag köpte mörka bitar för det..ser ut som viltskav så ja, it gives ya the right feeling)

200g svamp(gärna "vild" svamp såhär på hösten, yum yum!)

½Dl koncentrerad svartvinbärssaft
1dl vatten
2½Dl havre eller sojagrädde (sojan gör att det blir lite tjockare, viket ju är lite mer nice oftast, men gillar man rinnigare, go oatly!)


1 tärning grönsaksbuljong
5 krossade enbär
1tsk timjan
1msk soja
ev maizena

Sen är det ju alltid lite nice med färsk timjan att slänga på när allt är klart^^

Så sen ska man då förvälla sojabitarna i vatten, om dom är torkade vilket mina är och jag vet inte om det går att göra det här med sojabitar från frysdisken, kanske, vem vet..aja instruktioner till det står ju på förpackningen iallafall.

Sen hacka svampen hur du vill, receptet rekommenderar att klyfta om det är champinjoner du har handlat hem men jag diggar fyrkanter så det gör jag..whatever floats your boat!

Sen står det att man ska låta sojabitarna rinna av...FEL! (gör det där fel svar tut-ljudet.. typ..bleeeeeöh) PRESSA ur vätskan ur sojabitarna, annars blir det vattnigt och smaklösa bitar som fään, push it, push it! i ett durkslag eller whatever, försök bara få ut en hel del vätska ur bitarna, potatispress, vadfan som helst, använd din fantasi!


Fräs sedan sojabitarna och svampen i olja och tillsätt övriga ingredienser. Låt detta puttra så länge du känner för det men minst 10 minuter, och vispa i lite maizena om du inte gillar det blaskigt, släng i mer kryddor om du tycker det, jag är en svartpepparjunkie själv så jag slänger svartpeppar i nästan allt me annars tyckte jag den här var god som den var.

Och vill du ha lite mer grillad rökig smak så gör det jag inte lyckats med än och ha i lite rökarom(liquid smoke, ska finnas i kyddhyllan..my ass att den gör, men men) i vattnet när du förväller sojan, så ska det tydligen bli ännu mer yummy yummy tummy love, men liite bara, blir tydligen lätt för mycket..

servera med kokt potatis, gele och grönsallad(not optional!)

Simple and good, precis som jag gillart^^ tycker att man kan skippa det extra vattnet dock, men det är en smaksak antar jag..

Nu regnar det igen..jävla helvetesstad..jag vill åka till willys!! >-<
Jaja så där har ni vad jag tänker laga till lunch imorgon om jag lyckas ta mig till affären idag..

Annars får det bli spenatpasta med sparris, tomat, avocado och hot&spicy hampafrön (kärlek!! men företaget som sålde sånt på mässan finns i norge och levererar inte till sverige, Elakingar!) men ah, det är bäst..tar max tio minuter och är så sjukt mycket godare än spaghetti och köttbullar xD

men okej där hade ni Dina i ett försök att skriva något intressant för första gången på månader..tror inte det gick så bra men jag ska försöka igen snart, tänkte ge mig på att göra raw food nachos så fort den gulliga mäss-tanten har skickat recepten, så återkommer jag väl med resultaten..oh och jag ska boka en tvätttid och testa mina tvättnötter också.. ska nog göra tvättnötssåpa och använda till både tvätten och håret.. ska bli fett coolt (nerd) så det ska ju självklart dokumenteras!

over and out.

Inga kommentarer: