söndag 5 juni 2011

Att Sporten skulle få mig så upprörd xD

Nej fy fan nu vart jag allt lite arg .. här sitter man och läser Aftonhoran(ja jag vet, jag hatar det meknamnet också men det klingar bra i mina öron just nu) i lugn och ro så dyker det här upp:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/internationellt/nhl/article13127542.ab

"Typiskt Vancouver att dra i håret och bitas, de spelar som flickor"

Och jag blir arg! .. sen känner jag mig fjantig för att jag blir arg, sen blir jag förbannad på mig själv för att jag känner mig fjantig som blir arg! Confused?

Men seriöst, varför välja just det citatet som rubrik? Varför inte lite smididgt påpeka att karln som vräkte ur sig det är otroligt barnslig som fortarande använder sådana jämförelser .. och sen säger han att "sånt hör inte hemma i Ishockey, och måste tas om hand"

Hörde jag rätt eller misstolkar jag för grovt? Sa mannen precis att kvinnligt beteende var att bryta mot reglerna och slåss fegt, och sen gå vidare till att säga att detta tjejbeteende(alltså sättet som tjejer beter sig, som tjejer är) måste bort ur Ishockeyn .. alltså att tjejer måste ut ur ishockeyn?

Haha jag vet, han sa bara att beteende som att bitas måste bort ur ishockeyn, men SEN NÄR I HELVETE STÅR TJEJERNA FÖR DET? och varför i helvete väljer aftonhoran att publicera det otroligt nedlåtande och missvisande uttalandet ..

Jo för det är ju en karlakarl i en manlig sport som använder kvinnors svaghet som en förolämpning emot en annan man för att nedvärdera hans prestation inom sporten .. det är ju vanligt .. "min farmor springer snabbare än dig" osvosv ..

Men vad faan? ska vi verkligen låta sådana jämförelser fortfarande finnas i det offentliga rummet ..?

Really? Reeaally?

Känns så otroligt barnsligt, eller är det helt okej? Är jag bara rabiat? För Jag tycker inte att det är okej att kalla män och pojkar för fruntimmer och tjejer när de: inte spelar med reglerna, inte orkar med saker, missar målet, visar känslor, osvosv.. Varför är fult spel något som tilldelats kvinnan?

Eller ja, dum fråga, för att kvinnan, när det passar samhället, är den som ansvarar för allt som inte är starkt och karaktärsfast, nog för att männen ofta får skulden för all ondska, men männen står för all ondska som har varit brutal och handlingskraftig och våldsam, kvinnorna står för fusket, det fula, snikna i samhället .. Vi är dem som står bakom de handlingskraftiga männen och biter dem som försöker hugga honom i ryggen .. eller?

Jag ser det mer som att han var smart, han ville orsaka skada, och valde det smartaste, effektivaste, minst ansträngande sättet som fortfarande skulle orsaka bostonjäveln smärta, förnedrande smärta. För att slå någon på käften är ju fullt accepterat i hockey(Ja det är det, trots alla nya fina regler till trots så är det vad alla vill ha, fight, fight, fight!) men vafan gör det då? Vill man verkligen jävlas med någon i hockey, bit honom i fingret för fan! Men nej då är han en tjej .. för att han inte var jättevåldsam, bara så där jobbigt våldsam, det gör ont som faan att bli biten, men det är inte manligt att använda tänderna till försvar, det är tjejigt .. för man kan inte skryta med ett människobitmärke som man kan med en blåtira .. eller?

Kunde ni inte bara ha hoppat det citatet aftonhoran och Per Bjurman? Var det så essentiellt att vi fick veta att mansgrisarna flockas inom hockeyn, fortfarande, som alltid ..

vill skriva ett argt brev men vet inte om jag vågar (galet konflikträdd, inte när det gäller fysiska konflikter men har alltid varit rädd för att jag inte är psykiskt kapabel att föra en intelligent diskussion och vinna)

Jaja där har ni dagens I-land problem och mitt första försök till att vara en småförbannad feminist på pränt(skriver inte mycket om feminism men pratar en del .. med anton iallfall .. )

Nu Ska jag steka mig, och äta lite Honungskål och osockrat rågbröd, hur lamt är det inte egentligen att jag tycker att sånt är gott? Hur jävla tråkigt vuxen har man inte blivit när man sitter och smaskar kål istället för godis? Men vadfan .. jag tycker inte att godis är gott jämt längre .. jag vettefan .. jag tror det handlar om att göra vad man vill och inte tvinga sig själv till saker .. vill jag äta godis så gör jag oftast det, vill jag hitta nyttiga saker att äta som fortfarande är gott så gör jag det .. samma med träning .. fast där får jag kämpa lite mer för att hitta viljan xD

Men jag skulle ju inte säga nej till lite Ben& Jerrys i den här värmen..

Inga kommentarer: