tisdag 13 mars 2012

Hårligt

Jag har haft hår i huvudet det senaste dygnet, hårets rätt att finnas till, hårets rätt att synas, och kvinnor och mäns rätt att välja själva om de vill eller inte vill vara håriga utan att andra människor ska anse sig ha rätten att fälla kommentarer om deras val, främst då negativa kommentarer, för jag tror nog att dem flesta uppskattar komplimanger, och även om jag egentligen strävar efter att inte vara så jävla utseendemedveten så är det ju endå rätt trevligt att få höra när folk tycker att det är fint att jag inte rakar mig. Förutom en grej.
Jag önskar verkligen att jag var hårigare, för jag är så enormt jävla trött på att få hör att det är okej för mig att inte raka mig för jag har ju ljust hår, inte så mycket hår, så det är ju inte så farligt. Farligt?! Verkligen?! Kunde jag ha varit farlig om jag hade mer hår? Fan vad jag önskar att jag hade mer hår. Jag gillar att skrämma småbrudarna i klassen med att sträcka på armarna, ge dem en ordentlig käftsmäll undertecknad verkligheten liksom. Kvinnor har hår, varför ska vi bry oss? Och ja, män rakar sig också, tjejer börjar tycka att män med hår är äckliga dem med.. någon slags förvriden jämnställdhet? Ska vi behöva raka oss ska ni fan göra det med? Men det får stå för dem, jag gillar hår, jag gillar människor med hår, och egentligen är det inte så jävla sexigt, det är bara så jag tänker mig att en vuxen människa ska se ut, med hår, utan hår ser det inte rätt ut helt enkelt.
Det är jävligt intressant att se att, med stor assistans av trollen, så märker man hur hela hårdebatten självklart glider in på feministdebatter och folk börjar då självklart gnälla om orättvisorna män utsätts för ” Kom tillbaka när det är jämställt ang. vem som får vårdnaden av barn.” är ett jävligt populärt argument, och ja, det är en jävla orättvisa, det är ojämnställt, och det är något som diskuteras ofta och livligt i media, till skillnad från de flesta orättvisor som den här hårgruppen tappert försöker att fokusera på. Kvinnor bedöms, ständigt. Jag tror inte det finns någon som läser tidningar(om man nu inte som jag väljer att läsa fria tidningen, hehe) som missat att det är ständiga ”titta vad hon har på sig” artiklar som poppar upp, för att inte tala om alla, kolla så fet hon har blivit, kolla celluliterna, oj vad smal hon har blivit o.s.v,o.s.v, jag kan inte(och rätta mig om jag har fel) komma på en enda ”titta hur han ser ut” artikel.
Eller nej, nu har jag fel, lillpojken från ensam hemma filmerna blev uthängd för att han såg jävligt knarkad och sjuk ut. Det var en. Men min poäng var egentligen att denna uppfattning om att så fort man säger emot en feminist så blir man anklagad för att vara kvinnohatare och mansgris. Jag kan självklart inte tala för alla feminister, men…nej? Men det är en vitt spridd missuppfattning, och jag har faktiskt fått en kram av en karl mitt i en diskussion för att jag inte bara helt tvärt avskrev allt han sa som chauvinistisk smörja och ett försök att förminska feminismen utan började tala om alla orättvisor som män också utsätts för när han började tala om orättvisor män utsätts för inom barnomsorgen. Kanske är feminister lite ovilliga att gå in i den diskussionen. För att det är alla de oräkneliga orättvisor som kvinnor, även idag, även i det mest jämnställda landet, utsätts för, som trots allt är vår hjärtefråga, men vi vet om orättvisorna mot män också, vi strävar efter ett JÄMNSTÄLLT samhälle, ett där kvinnors utseende inte spelar mer roll än deras prestationer, där män inte anses som mindre kompententa att ta hand om barn, där kvinnor inte tjänar mindre pengar än män, och där en man inte ska behöva känna sig oroliga för att han skrämmer kvinnan som han råkade hamna bakom på promenaden hem efter krogen, för hon är nog faktiskt orolig, för det är det samhället vi lever i.
Men tillbaka till håret, jävlar vad det provocerar! Jag har garvat arslet av mig över allt jag har läst de senaste 24 timmarna, och samtidigt tappat hoppet om nästan alla födda 92’ och efter, jag säger 92 för att jag är född 91 men egentligen är väl min årskull också jävligt förlorad i det normativa reklamhavet. Men jag har ju i ärlighetens namn fått ligga med folk i min ålder, yngre och äldre än mig, dem har legat med mig, hårig och dan som jag är, och inte sagt ett knyst om saken, eller jo, jag har fått höra att jag inte är som andra tjejer, och jag väljer definitivt att tolka det positivt, men poäng, poäng, sluta sväva iväg, det finns kanske hopp för min generation, de behöver bara växa till sig lite, det är inte deras fel att dem är hjärntvättade, och förhoppningsvis så kommer dem att inse vad dem har utsatts för och slå sig fria, någon dag.
Hår ÄR sexuellt, det är därför det provocerar så enormt, det (har i alla fall förr) provocerat när kvinnor rakar huvudet, det provocerar när dem inte rakar armhålorna, det provocerar när de väljer att täcka över sitt huvud med tyg, det provocerar när dem inte gör det, Och herre fucking gud om en kvinna skulle gå i bikini och inte rakat bikinilinjen, det krävs en ordentlig jävla ryggrad och ett riktigt tjockt lager skinn på näsan för att stå ut med alla blickar och fnitter. En kvinna med hår, på ett ställe där det av samhället anses borde döljas, oh my fucking god.
Som jag såg någon skriva,” jag längtar efter den dag då det sätts upp lagar för vad män får och inte får klä sig i” Och nu kommer någon och säger att det är ju inte okej för killar att ha tjejkläder!!! Men det finns ingen lag emot det..förutom kanske i St. petersburg nu, men den lagen är så förvirrande så jag vet inte riktigt vad det är dem faktiskt har illegaliserat.
Men som synes så är väl det där med hårväxt om feminism tätt sammanlänkat, just för att hår är någonting som folk anser sig ha rätt att ha en åsikt om, när som helt, var som helst, hur sårande eller kränkande den än är. Och hår är känsligt, för hår är sexigt, och armhålor luktar, och lukt är läskigt/äckligt, men hår är sexigt, och det är jobbigt när något är läskigt eller äckligt och sexigt på samma gång…eller?
Jag försöker bara förstå, jag har träffat många som tycker att
hår är vidrigt, jag har framkallat många kräkkommentarer i mina dagar och jag tycker synd om dessa individer. Samhällsskadade brukar jag kalla dem, men hittade nyss ett annat ord som jag tror passar bättre, Biofober: folk som är rädda för naturen/det naturliga. Jag tror att människor som inte klarar av att se folk med håriga armhålor räknas in i den kategorin. Stackarna.
I’m here, I have hair, get used to it.

1 kommentar:

Lotta sa...

Heja Dina vi behöver fler som du.